Sklepy w necie kładą duży nacisk na zaopatrzenie i marketing internetowy, natomiast kwestię dostawy zamówionego towaru do klienta często traktuje się po macoszemu. Niesłusznie, ponieważ sprawna logistyka wpływa na opinię klienta o firmie i buduje lojalność wśród zadowolonych konsumentów. Z drugiej strony, za problemy z zamówioną paczką obwinia się e-biznes, nawet gdy transport obsługują firmy zewnętrzne. Sklep internetowy, pragnący zdobyć stałych klientów, którzy regularnie robią zakupy z dostawą do domu w sieci, powinien dopracować procedury spedycyjne.
Warto zaoferować kupującym szeroki wybór sposobów dostawy, ponieważ nie wiadomo, który z nich może okazać się kluczowy dla potencjalnego klienta i przesądzić o jego decyzji o zakupie w danym sklepie. Jeden nabywca wybierze dostawę Inpostem i chętnie poczeka na tanie przesyłki, drugi woli firmy kurierskie, ponieważ zależy mu na szybkim otrzymaniu przedmiotu. Zasadniczą kwestią jest dostępny i przejrzysty cennik, który przybliża dostępne opcje dostawy. Specjaliści marketingu sugerują, aby przy większych zakupach zaoferować kupującym zniżki, lub darmową wysyłkę. Dwie kwestie związane z dostawą towaru do domu klienta wiążą się z potencjalnymi problemami.
Przy wysyłaniu listu zwykłego nadawca nie dostaje żadnego dowodu na jego nadanie, ani nie wie, czy przesyłka dociera do kupującego. Jeśli więc towar zaginie w drodze do odbiorcy, co niestety czasem się zdarza, klient może posądzić sklep internetowy o próbę oszustwa, myśląc, że wcale nie wysłano do niego listu. Taka nieprzyjemna historia potrafi zakończyć się żądaniem zwrotu pieniędzy od sprzedawcy, negatywem na portalu aukcyjnym lub złą opinią o e-biznesie w mediach społecznościowych. Z drugiej strony, to klient może kłamać, że list zwykły nie dotarł, wiedząc, że firma nie ma jak tego sprawdzić.
Najprostszym sposobem na uniknięcie nieporozumień tego typu jest pominięcie tego sposobu wysyłki w ofercie sklepu. Przy wysyłaniu listów poleconych, paczek i przesyłek kurierskich nadawca otrzymuje dowód wysyłki oraz unikalny numer trackingowy, który pozwala śledzić przesyłkę w trasie, a w razie zaginięcia towaru, zgłosić reklamację usługi u przewoźnika.
Druga sprawa dotyczy oferowania przesyłki za pobraniem. Niektórzy klienci boją się płacenia sprzedawcy z góry, więc decydują się tylko na ten sposób zapłaty przy zakupach w internecie. Niestety, zdarza się, że niepoważny nabywca nie odbierze paczki pobraniowej, przez co nadawca straci pieniądze wydane na jej wysyłkę. Udostępnienie tego sposobu dostawy zależy wyłącznie od decyzji sprzedawcy. Powinien on jednak zdawać sobie sprawę z ewentualnych konsekwencji finansowych swojego wyboru.
Warto zwrócić uwagę na prawidłowe opakowanie przesyłki, tak aby bez uszczerbku przetrwała ona podróż do odbiorcy. Zastosowanie dodatkowej warstwy izolacji, folii bąbelkowej czy tektury to groszowa sprawa, a znacznie podnosi bezpieczeństwo paczki. Jeśli przesyłany przedmiot jest delikatny, warto zabezpieczyć go dodatkowo, a paczkę oznaczyć stosownymi naklejkami. Na stronach internetowych przewoźników, z którymi współpracuje e-sklep, dostępne są szczegółowe porady, dotyczące pakowania przesyłek. Przy wysyłaniu cennych przedmiotów, dodatkowe ubezpieczenie paczki pozwoli uchronić się przed stratą, jeśli towar zaginie lub ulegnie uszkodzeniu w drodze do klienta.
Staranne przemyślenie kwestii logistycznych przez e-biznes sprawi, że klienci, którzy zrobią w firmie zakupy z dostawą do domu, szybko otrzymają zamówiony towar w dobrym stanie.