Niemalże każdy prędzej czy później staje przed koniecznością wyboru określonego modelu telefonu komórkowego, którego stanie się użytkownikiem. Decyzja o inwestycji w nowy telefon pojawia się zazwyczaj wówczas, gdy dana osoba decyduje się na przedłużenie umowy ze swoim operatorem, gdy z klientem skontaktuje się konsultant przedstawiający nową, atrakcyjną ofertę lub po prostu wówczas, gdy klient zainteresowany jest zakupem telefonu na kartę w systemie pre-paid.
Jakie jednak są podstawowe kryteria wyboru telefonu komórkowego? Jak podjąć decyzję, która w perspektywie czasu nie okaże się błędna, a klient przez cały okres użytkowania wybranego modelu osiągnie maksymalny poziom zadowolenia?
Podjęcie decyzji powinno być przede wszystkim poprzedzone zdefiniowaniem własnych potrzeb. To nabywca nowego telefonu doskonale wie, z jakich funkcji będzie korzystał najczęściej, jakie parametry i jaki rodzaj modelu go interesuje. Wszystko to zależne jest od osobistego gustu użytkownika komórki i jego preferencji pod tym względem.
Przy wyborze telefonu komórkowego na pewno należy kierować się rozsądkiem – zakup ten wiąże się najczęściej z użytkowaniem wybranego modelu nieraz przez dwa, trzy lata. W tym okresie każdy klient pragnie korzystać z urządzenia bezawaryjnego, dopasowującego się do aktualnych i nowych trendów.
Krok pierwszy:
Pierwszą czynnością w procesie zakupu telefonu GSM jest zawsze określenie dostępnego budżetu. Przyszły nabywca musi przede wszystkim zdecydować się jaką kwotę jest w stanie przeznaczyć na zakup, aby w momencie odnalezienia modelu spełniającego jego wymagania nie spotkać się z nieprzyjemnym zawodem.
Krok drugi:
Następne w kolejności jest podjęcie decyzji odnośnie modelu, a dokładniej rodzaju telefonu komórkowego. Smartfon? A może tradycyjny model? Nowość na rynku, czy sprawdzona już marka?
Określenie się w tym względzie zdecydowanie ułatwi dalszy wybór i odpowiednio ograniczy zakres modeli, w obrębie których nabywca podejmie zasadniczą decyzję o zakupie.
Krok trzeci:
Klawiatura i ekran. To istotny szczegół, który w przyszłości znacznie przekładać będzie się na funkcjonalność oraz wygodę użytkowania nowego telefonu komórkowego. Warto w miarę możliwości przekonać się, czy w przypadku zakupu nowego modelu klient od razu będzie w stanie sprawnie posługiwać się klawiaturą, a co za tym idzie, wygodnie korzystać z podstawowych funkcji telefonu. Obsługa powinna być intuicyjna i bezproblemowa. Identyczna zależność występuje w przypadku ekranu, najczęściej dotykowego – ważna jest na przykład przekątna ekranu komórki. Od niej zależy między innymi zadowolenie z posiadanego urządzenia, czy komfort przeprowadzania rozmów oraz pisania wiadomości SMS. Dla wielu osób istotne jest chociażby to, czy z telefonu korzystać można przy użyciu jednej ręki. Równie duża ilość użytkowników jest w stanie pójść na kompromis za cenę dużego i czytelnego wyświetlacza. Ponownie jest to kwestia osobistych preferencji oraz upodobań.
Krok czwarty:
Następnym etapem w procesie podejmowania decyzji odnośnie nowego modelu jest oczywiście wybór systemu operacyjnego, z którego korzystać będzie telefon komórkowy. W chwili obecnej jest to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia telefonów typu smartfon. Ważna jest świadomość, że najnowsze komórki to tak naprawdę małe komputery i nie każdemu odpowiadać może bardziej skomplikowany, nieintuicyjny system, podobnie jak z kolei część osób nie zadowoli się zbyt okrojonymi, ograniczonymi możliwościami działania.
Większość komórek korzysta jednak z łatwych, przyjemnych aplikacji przygotowanych przez producentów, a do najczęściej wybieranych systemów należą: Android, Windows Phone, iOS.
Warto pamiętać również, iż mało kto używa jednak już komórki tylko i wyłącznie do rozmów telefonicznych, czy wysyłania wiadomości SMS. W chwili obecnej telefon komórkowy zastępuje odtwarzacz muzyki, nawigację, przeglądarkę internetową, aparat fotograficzny, czy kamerę wideo. A jest to jedynie niewielki zakres dostępnych funkcji.
Różne systemy oferują odmienne tryby pracy telefonu, dlatego warto chociażby powierzchownie zapoznać się z ich możliwościami.
Krok piąty:
Podjęcie decyzji – telefon ma być nowy, czy używany?
Niejednokrotnie zdarza się, iż po określeniu osobistych preferencji klienta okazuje się, iż operator GSM nie ma w swojej ofercie wybranego przez nabywcę modelu komórki. Nie zawsze też opłaca kupować się nowy, niesprawdzony jeszcze model.
Nie warto też przepłacać szukając rozwiązań u innego operatora po wyższej cenie – sprawdzonym sposobem, aby zaoszczędzić, jest rozważenie zakupu przez serwis aukcyjny lub udanie się do sklepu z akcesoriami i sprzętem telefonicznym. To w tych miejscach można z łatwością odnaleźć wymarzony model w dobrej jakości i w jeszcze bardziej zadowalającej cenie.